Ontwikkelgesprekken

Als werkgever wens je gemotiveerd pro-actief personeel dat het werk meer dan naar behoren uitvoert. Personeel dat zich zelf wil ontwikkelen om beter te worden en door te groeien. Als je medewerkers helpt te groeien functioneren zij op hun best. Het heeft effect op hun betrokkenheid en motivatie en daarmee op hun effectiviteit en arbeidsproductiviteit. Daarom is het goed om vinger aan de pols te houden en in gesprek te blijven met je medewerkers. Bijvoorbeeld door het voeren van ontwikkelgesprekken.

Tijdens een ontwikkelgesprek staat de relatie tussen je medewerker en je organisatie centraal. Een ontwikkelgesprek kan verschillende doelen hebben:

  • Planning: dit is hét moment om doelstellingen in kaart te brengen;
  • Evaluatie: hierin bespreek je de voortgang en bekijk je samen of de medewerker nog iets nodig heeft om de doelstellingen te kunnen behalen;
  • Beoordeling: je beoordeelt het eindresultaat van de beoogde doelstellingen.

Het voeren van deze gesprekken helpt om jou en je medewerkers op één lijn te houden of te krijgen. Zo blijven je medewerkers tevreden en optimaal inzetbaar. Daarnaast kun je door  ontwikkelgesprekken te voeren willekeur tussen het personeel onderling voorkomen. Je spreekt al je medewerkers en weet van iedereen wat er speelt op de werkvloer. Tenslotte bouw je een dossier op door de gesprekken vast te leggen. Dit kun je gebruiken als onderbouwing bij eventueel disfunctioneren van een medewerker.

Het voeren van een ontwikkelgesprek is echter niet eenvoudig! Het vraagt om sterke gespreksvaardigheden zoals het stellen van ‘open’ vragen.  Je moet er als leidinggevende de tijd voor nemen, tijd die vaak niet hebt. De Compliment Groep kan deze moeilijke taak van je overnemen. Wil je weten hoe ik je kan helpen neem dan contact met me op.

Neem vrijblijvend contact op: